![]() |
|
Onderwerp | reliëfpaneel |
Jaar | 1925 |
Gesigneerd | onbekend |
Materiaal | keramiek (gebroken wit?) |
Afmetingen | onbekend |
Aanwezigheid | oorspronkelijk geplaatst in het kantoor van de Handelsvereniging Amsterdam,(H.V.A.) te Soerabaya en een duplica in het kantoor in Amsterdam. |
Bijzonderheden |
Foto is uit de afstudeer scriptie van Bart Verbrugge "Tegeltableaux en bouwaardewerk van De Porceleyne Fles". In de lijst met de door de Porcelyene Fles uitgevoerde werken staat nog dat in 1926 voor de H.V.A. Bank Soerabaya (ontworpen door Cuypers, Fermont en Hulswit) 10 reliëfpanelen zijn gemaakt, waarvan 4 ajour bewerkt met voorstellingen der verschillende cultures naar ontwerp van W.O.J. Nieuwenkamp en uitgevoerd door Gra Rueb. Helaas gevolgd door de opmerking "verdwenen". Wat rest zijn nog wat foto's en een vermelding in het archiefstuk 174-656 dat is ondergebracht in het gemeentearchief in Delft: 23 november 1926: werk H.V.A. Soerabaja. 5 groote paneelen "Cultures", 8 paneelen "Apen" en 10 omlijstingen. Bedrag 3175. |
Van het plateau "Arbeid en kennis" is een foto in het boek van Verbrugge afgebeeld. |
|
Dan is er nog een ander plateau dat niet terecht wordt toegeschreven aan tante. |
![]() |
|
Onderwerp | Oogstwerkzaamheden op de Sumatra-ondernemingen |
Jaar | 1927 |
Gesigneerd | midden-onder in de lijst: J.C.Schultsz sculps |
Materiaal | gebroken wit keramiek |
Afmetingen | - |
Aanwezigheid | oorspronkelijk geplaatst in het kantoor van de H.V.A. te Medan Werk is nog niet teruggevonden. |
Bijzonderheden | In de onderlijst verder nog de verwijzing dat het plateau is gemaakt bij De Porceleyne Fles, Delft (rechts) naar een ontwerp van W.O.J.Nieuwenkamp (links).
Dit werk is dus niet door tante gemaakt. Toch vermeld ik het werk op de site omdat er soms bij dit werk een vermelding staat dat het wel door haar gemaakt is. |