penningen

plaquettes

standbeelden

borstbeelden

tekeningen

dierplastieken

decoraties

keramiek

monumenten

publicaties

fotoalbum

overig
dierplastieken:

waterral

reiger

vrolijk zebrapaard

slak (messenlegger)

vogeltje (messenlegger)

bot (vis, messenlegger)

hondje (messenlegger)

uilen (in beton)

bronzen pad

torenvalk hout

torenvalk

grasparkieten

vechtende musschen

Alexanderparkieten

bokje

betonnen pad

parelhoenders

haasje

kameleons

musjes

slapende mus

aapjes

huilend hondje

jonge Pieter

zich wassende kat

lammetje

rustend paard

vissen

kat

liggend hertje (brons)

liggend hertje (hout)

slapend hertje

slapend hertje (brons)

steenbok

jonge koekoek

slapende Pieter

egel in hout

egel in brons

beer

staartmees

nijdige kat

hollend paard

koedbloed trekpaard

hertje staand buiten

pinguïns

veulen

edelhert groot

edelhert klein

hertje

rustende eend

houten kraai

houten vogeltje

 

manco

Onderwerp vrolijk zebrapaard
Jaar onbekend (voor 1927?)
Gesigneerd monogram (G en R los van elkaar) zonder streepjes op de achterkant van het sokkeltje
Materiaal brons
Afmetingen lbh: 10,5 x 23,5 x 29 cm
Aanwezigheid particuliere verzameling
Bijzonderheden

Het is zelfs voor een kenner moeilijk te zien of het een zebra moet voorstellen of een paard. Op een vraag aan de huidige eigenaresse wat zij vindt van het idee dat het een zebra is en geen paard, was het commentaar "Het is wel zo dat iedereen die hier komt het een paard noemt, maar aan de andere kant zijn de benen erg rank en lang,( bij zebra kort en stevig,) staart zeker zebra-eigen, hoofd kan zeker, manen ook, zebra mogelijk dus. Het blijkt een kruising tussen een zebra en een paard!" De reden van de vraag ligt
- in een vermelding in de catalogus bij de tentoonstelling van teekeningen en beeldhouwwerken door de leden Arti et Amicitiae, Amsterdam in 1929 onder nummer 160: bokkende zebrapaard
- en een artikel in de NRC van 26 oktober 1927 avondeditie waarin een artikel over "Pictura" te Groningen staat. Daarin wordt geschreven over: "De mooie bewegelijkheid van het springende Zebratje is heel goed uitgedrukt en er is een heel aangenaam beeldje door ontstaan. Maar het is echt eene in brons overgemaakte boetseer-studie, geen beeldhouwwerk."

Het ware daarom handiger als een kunstenaar een sticker op de onderkant plakt met een titel van het werk, om dit soort discussies voor te zijn.

 

 

naar boven